Lovely lördag och leka med Löfvall

Igår kom man hem vid nio, trött i benen efter allt spring och hela jag luktade latte och varm choklad.
Hade köpt med mig ett rör pringles och bäddade ner mig i soffan som planerat. Håller på att läsa "Middag med Mr Latte" som jag kan rekomendera för alla matintresserade. Handlar om en matskribent i NYC och själv känner jag igen mig i mycket av det som skrivs. Som att hon t.ex. inte riktigt låter folk komma in i köket när hon lagar mat och inte förlitar sig på andra när det gäller att hjälpa till med matlagningen ;) Tilde pikar mig ofta när det gäller saker och ting. Hon tycker ofta att jag är väldigt petig och att jag alltid vill att saker ska vara på ett speciellt vis. Man kan t.ex. inte bara hacka ner en tomat utan man ska först ta ut kärnhuset och sen skära allt i lika stora bitar :P
Här kommer ett utdrag ur boken:
 
     Det finns några personer- min syster, min mamma och några vänner -  som jag tycker att det är kul att laga mat tillsammans med. Jag har vant mig vid deras sätt att röra sig, vilken sorts mat de tycker om att laga, mixen av samtal och tystnad. Men det tog tid för de här förhållanena att utvecklas. Mr Latte är fortfarande ny och oprövad.
     Jag har inte gjort det lätt för honom. Jag har skickat honom på långsökta ärenden (Jag: "Har du lust att springa ner till vinbutiken och köpa en flaska riesling?" Han: "Okej, men du vet om att vi redan har fem flaskor?") och gett honom trista uppgifter som att skölja sallad i hopp om att han ska ge upp. Men han har genomskådat mig och gjort klart att när jag ber honom om en tjänst vill han inte att jag ska framställa det som ett slitgöra och att han blir inte glad om jag ber honom om något utan att först be snällt. Det är tydligen inte heller någon av mina starka sidor.
     Han gillar att diska. Men det har bara förvärrat problemet. Eftersom jag inte äger en diskmaskin måste disken skötas för hand. Vi har olika metoder. Mr Latte diskar tallrikarna i en tom ho med en löddrig svamp och sköljer sedan av dem. Jag å andra sidan sköljer av tallrikarna, fyller sedan diskhon med väldigt hett löddrande vatten och skrubbar dem med en disktrasa eller en grov svamp innan jag sköljer av dem igen. 

Jag känner igen det där mkt väl. Jag och Filip har olika tekniker när det gäller disk men det blir rent så jag låter honom göra på sitt sätt. Plus att jag är så oerhört tacksam över att han hjälper mig med den så därför ifrågasätter jag inte det heller :)
Sen det här med maten. Jag förlitar numera salladen till Filip ;) Lite hackande kan funka också. Plus att han alltid blir typ ris- och pastaansvarig. Så jag släpper in honom en del :)


Jag idag ska jag iaf städa lite här. Men först ska jag till Väla med Löfvall. Sen blir det att lämna henne och eventuella påsar och åka till MAXI och bunkra upp inför Filips frivecka (innebär att han är här betydligt mer och då behöver kylen vara välfylld)
Sen ska jag och Löfvall kolla in Love Light ikväll och gå hela rundan genom stan. Vi har ju turen att slingan är precis nedanför gatan :)
Det kommer gå så sakta för min fots och för Sandras knäs skull. Vi konstaterade innan att vi är som gjorda för varandra :P
Sen blir det en värmade köttgryta ikväll och sen somna med hårinpackning.
 

Kommentarer
Postat av: Dessi

mm, vilken mysig dag! vi skulle gått på love light igår kväll... men det gick ju inte med min onda kropp. som tur är mår jag mycket bättre idag!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback